انواع باطریها و نحوه برخورد با آنها (بخش اول)
نوشته شده توسط : ریحان زاده

 اطلاع از نحوه صحیح کار با وسایل الکترونیکی و کامپیوتری، تاثیر زیادی روی عملکرد و طول عمر اون وسایل داره. یکی از مواردی که متاسفانه ذهنیتهای غلطی در موردش وجود داره و همین ذهینیتهای غلط باعث کاهش کارائی هم شده، نحوه صحیح استفاده از باطریِ وسایلی مثل تلفن همراه و نوت بوکه.

 

باطریهای نیکل - کادمیوم

 

باطریهای نیکل - کادمیوم که روی اونها یکی از این علامتها Ni-Cd یا NiCd یا NiCad رو می بینید، از اولین باطریهای قابل شارژی بودن که به طور گسترده در وسایل الکترونیکی استفاده شدن. این باطریها می تونن بین 1000 تا 1500 بار شارژ بشن و خیلی هم داغ نمیکنن. با توجه به دفعات بالایی که میشه این باطریها رو شارژ و ازشون استفاده کرد، از لحاظ اقتصادی کم هزینه ترین نوع باطریهای قابل شارژ هستن.

بد نیست بدونید هزینه باطری از راه تقسیم قیمت باطری بر تعداد دفعات شارژ و تخلیه به دست میاد. CPC: Cost Per Cycle

و اما معایب باطری های نیکل – کادمیوم . //// چگالی انرژی این باطریها پایینه. به عبارت دیگه در مقایسه با یه باطری مشابه نسل جدیدتر، سنگین ترن.

این باطریها رو اگه تا قبل از تخلیه کامل، به شارژر وصل کنیم، به مرور ظرفیتشون پایین میاد و حتی با شارژ کامل، زمان برق دهیشون کمتر میشه. این موضوع در باطریها به اثر حافظه Memory Effect معروفه.

حتی اگه استفاده هم نشن، هر ماه حدود 20% از شارژشون تخلیه میشه.

باطریهای نیکل - کادمیوم به دلیل وجود فلزات سمی در ترکیبشون، دشمن محیط زیستن و در صورت دفن عادی به همراه سایر زباله ها، صدمات زیادی رو به محیط زیست وارد میکنن.

مجموع این معایب باعث شد تا این باطریها منسوخ بشن و از چند سال پیش، در محصولات جدید از اونها استفاده نشه. اما اگه هنوزم وسیله ای دارید که از باطری نیکل - کادمیوم استفاده میکنه، دو نکته رو به خاطر داشته باشید:

1)     باطریهای نیکل - کادمیوم رو قبل از اولین استفاده باید حدود 10-12 ساعتی به شارژ بزنید. توجه داشته باشید که منظور از اولین استفاده، لزوماً بعد از خرید نیست. بلکه اگه یه مدت طولانی هم ازشون استفاده نکردید، بعد از تصمیم به استفاده مجدد از اونها، برای بار اول باید به مدت طولانی شارژ بشن.

2)     تا زمانی که باطری کاملاً تخلیه نشده، اون رو به شارژر وصل نکنید. چرا که این کار باعث کم شدن مدت برق دهی باطری میشه..





:: بازدید از این مطلب : 146
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: